Tips om met je LinkedIn profiel opdrachtgevers aan te trekken
02 december 2020 
3 min. leestijd

Tips om met je LinkedIn profiel opdrachtgevers aan te trekken

Onlangs werd ik verrast met een mooi compliment over mijn LinkedIn profiel. Het was tijdens een professionele podcastopname, die wij voor een klant mochten maken. Het compliment kwam van de genodigde spreker, een Managing Director, Data Scientist en expert in Artificial Intelligence. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik me vereerd voelde, temeer omdat LinkedIn een onderdeel is in onze online academy, die binnenkort live gaat.  

Het oog van de meester
Ik vroeg hem wat hij zo specifiek goed vond aan het profiel. Het antwoord dat ik kreeg was: “Allereerst de professionele profielfoto, maar ook de informatie over wat het bedrijf doet, je werkverleden, jeervaring énde vele referenties. Het profiel ziet er verzorgd, professioneel en helder uit”. Hij voegde eraan toe: “Ik kan er zelf een voorbeeld aan nemen”. Voor wat betreft de referenties zei hij: “Ook al heb je er een aantal, hetzijn er nooit genoeg”. Hieronder deel ik een aantal tips om je profiel aansprekender te maken. 

De profielfoto
Zorg ervoor dat je een professionele profielfoto laat maken waarbij je ogen zichtbaar zijn. Kijk ‘in’ de camera om connectie te maken met de persoon die je profiel bezoekt. Verder is het van belang wat je uit wilt stralen. Let daarom op zowel je kleding als op de achtergrond. Want die vakantiefoto waar jij stralend op staat en jij jezelf knap vindt, maar waarbij je schaars gekleed bent, is wellicht niet de beste keuze. Op de fotovakschool waar ik een opleiding volgde zeiden ze altijd: “Killyourdarlings”. Wat wil zeggen dat de foto die jij het leukste vindt, niet altijd de meest geschikte is. In de online academy zit een tool waarmee je meet welke profielfoto het meest geschikt is om te gebruiken in je LinkedIn profiel. 

De samenvatting/info
De samenvatting is minstens zo belangrijk als je profielfoto. Het biedt je de kans om jezelf voor te stellen. Dat doe je in een normaal gesprek ook. Besteed er ruim tijd aan om duidelijk te maken wat jouw toegevoegde waarde is voor de ander. Schrijf zelf je tekst, anders loop je het gevaar niet geloofwaardig over te komen. Ben je onzeker over je tekst? Vraag iemand anders mee te kijken. Wil je een voorbeeld zien? Kijk dan op https://www.linkedin.com/in/carolienmonteiro/.  

Tips voor je samenvatting 

  • Bepaal je doelgroepWie wil je aanspreken? 
  • Bedenk wat je in de eerste regel wilt laten zien. Op mobiele telefoons (die in toenemende mate gebruikt worden)is dit het enige wat mensen vaak zien.  
  • Plaats je emailadres en overige contactgegevens in de samenvatting,als je wilt dat mensen gemakkelijk contact met je kunnen opnemen. 
  • Maak het persoonlijk, schrijf altijd vanuit jezelf.  
  • Spreek je doelgroep aan. Zorg voor probleemherkenning en draag de oplossing aan. Je doelgroep wil altijd weten: ”What’s in itfor me“. 
  • Gebruik voldoende witregels om de tekst leesbaar te houden. Zorg ervoor dat niet alle tekst aan elkaar geplakt zit. 
  • Maak je tekst met tekens en opsommingen overzichtelijker.  

Uitgelicht 
Dit stuk geeft je de gelegenheid je profiel aan te vullen met media. Heb je foto’s of video’s die jouw werk ondersteunen en voor je opdrachtgever interessant zijn? Plaats deze dan in dit deel. Mensen zijn nu eenmaal visueel ingesteld. 😉  Let er wel op dat er altijd maar 2 of 3 items te zien zijn. Bedenk welke items belangrijk zijn om het eerst te laten zien. De rest schuift naar rechts.  

Ervaring
Hier kun je naast de diverse ervaringen die je hebt opgedaan ook logo’s invullen en verwijzingen maken naar bedrijfspagina’s op LinkedIn. Daarnaast heb je de mogelijkheid om media te uploaden om je ervaring nog beter te ondersteunen. 

Referenties
Het voelt misschien onwennig om naar referenties te vragen. Het lijkt op vragen naar complimenten. Maar als je tegenwoordig iets koopt, kijk je zelf ook eerst naar wat een ander ervan vond. Zijn de referenties goed? Dan ga je gemakkelijker tot aankoop over. Zo werkt het ook bij je LinkedIn profiel. En het mooie is dat LinkedIn erop is ingericht om eenvoudig referenties te vragen. Doen!  

Hoe scoor jij op LinkedIn?
Je SSI score op LinkedIn is hét middel om je inspanningen op LinkedIn te meten en te vergelijken met anderen in jouw industrie of in je netwerk.  De SSI score staat voor SocialSelling Index’ score en geeft een score aan je LinkedIn activiteiten.  

SSI Score LinkedIn

LinkedIn meet dagelijks je activiteiten op basis van vier pijlers: 

  1. Het creëren van je eigen professionele merk. 
  2. Het zoeken en vinden van de juiste personen. 
  3. Hoe ga je om met content van jezelf maar ook van anderen. 
  4. Het bouwen aan een sterk netwerk. 

Check jouw SSI code 
Wil jij jezelf uitdagen om je SSI score te verhogen? Begin dan met een nul-meting. Kijk waar je nu staat, optimaliseer je LinkedIn profiel en check vervolgens of je SSI score oploopt. Klik op deze link en ontdek wat jouw SSI code nu is. In de MA Academy die we momenteel ontwikkelen, wijden we een hele module aan LinkedIn. Daarin leer je onder andere de fijne kneepjes van Personal Branding in combinatie met de optimalisatie van je LinkedIn profiel. 

Over de schrijver
Community voor management supporters, VA's, ZZP'ers en kleine MKB'ers ✪ Secretariële/virtuele ondersteuning ✪ van directies en bestuurders ✪ van branche-, beroepsverenigingen ✪ en bedrijven ✪ podcastmaker
Reactie plaatsen