Ook online maak je maar één keer een eerste indruk
13 januari 2021 
4 min. leestijd

Ook online maak je maar één keer een eerste indruk

Waarom een goede profielfoto op LinkedIn belangrijk is

Met een goede personal branding zorg je ervoor dat werkgevers, opdrachtgevers of klanten je benaderen, boek je meer resultaat en doe je vaker wat je leuk vindt. Personal Branding is niets anders dan jezelf als merk presenteren. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je klanten en je netwerk zien wie je bent en waar je voor staat.

De eerste indruk: je profielfoto

De profielfoto op LinkedIn is je digitale visitekaartje. Binnen slechts 2 seconden heeft de kijker een indruk van je op basis van je foto. Heb je helemaal geen foto op je LinkedIn profiel? Dan scrollt een bezoeker al snel door. Profielen met een foto worden 14 keer vaker bezocht dan profielen zonder. Bedenk eens hoe jij het vindt als je een kennismaking met iemand hebt via Teams en die ander heeft het beeld op zwart staan. Of als iemand zich voorstelt en de andere kant op kijkt. Dat voelt niet echt lekker. Je wil oogcontact maken met die ander om te kunnen connecten.

Je profielfoto is een belangrijk onderdeel van je personal branding. Je krijgt maar één keer de gelegenheid om een eerste indruk te maken. Dan wil je wel graag de juiste en door jou gewenste indruk achterlaten.

Kijk maar eens naar foto’s van anderen en stel jezelf de volgende vragen:

  • Geloof je wat je ziet?
  • Straalt iemand rust, zelfvertrouwen en professionaliteit uit?
  • Heeft de foto een zakelijke uitstraling?
  • Hoe wil je overkomen?

In een LinkedIn training werd ik geattendeerd op Photofeeler. Via deze website kun je laten checken of je profielfoto vakkundig, aardig en invloedrijk overkomt.
Heb je meerdere foto’s, uit bijvoorbeeld een fotoshoot of wil je je nieuwe foto vergelijken met je oude? Upload dan meerdere foto’s in Photofeeler en check welke het beste scoort bij het LinkedIn publiek. Het is fijn om meerdere foto’s te vergelijken met elkaar. En de uitkomsten kunnen je verrassen.

Uit een onderzoek van Photofeeler met 600 beoordelingen van 800 foto’s zijn een aantal belangrijke punten naar voren gekomen, die van invloed zijn op de drie pijlers vakkundig, aardig en invloedrijk.

  • Je ogen: Het is belangrijk om oogcontact te maken met de persoon waar je naar kijkt. Zorg ervoor dat je in de camera kijkt. Dat heeft een positief effect. Verstop je ogen daarom niet achter een zonnebril. Een beetje knijpen met je ogen heeft ook een positief effect. Wijd opengesperde ogen duiden meestal op angst, terwijl licht dicht geknepen ogen comfort en vertrouwen uitstralen.
  • Je gezichtsuitdrukking: Een lach trekt meer aan dan een serieus gezicht en heeft een positief effect op de drie pijlers vakkundig, aardig en invloedrijk. Een volle lach met ontblote tanden scoort iets beter. Maar is de lach te groot, dan gaat dat ten koste van vakkundigheid en invloedrijk zijn. Zorg er verder voor dat er niet slechts een deel van je gezicht te zien is, maar je hele gezicht.
  • Je lichaam: Hoeveel laat je zien van je lichaam? Uit het onderzoek blijkt dat hoofd en schouders of torso (hoofd tot middel) de voorkeur heeft. Als je een klein stukje van je lichaam laat zien, kun je met het dragen van bepaalde kleding invloed uitoefenen op de punten competent en invloedrijk. Zo zal het dragen van formele kleding een ander effect hebben dan het dragen van sportieve kleding. Het dragen van formele kleding scoort het hoogst.
  • De achtergrond: Een drukke of effen achtergrond schijnt niet echt uit te maken.
  • Bewerking van foto’s:  Zorg ervoor dat je foto niet te donker of te licht is. Zwart/wit of kleur heeft geen effect.

Extra tips

  • Neem de tijd om je profielfoto de gewenste uitstraling te geven, een uitstraling die bij jou past.
  • Plaats geen vakantiefoto of foto van jezelf met kind, partner of huisdier.
  • Zorg dat de foto scherp is, vooral de ogen.
  • Denk na over je kleding en de setting/achtergrond.
  • Op Photofeeler.com kun je je foto laten beoordelen voor zakelijke doeleinden, maar ook voor socials en dating. Want voor al deze platforms geldt, je kunt maar één keer een eerste indruk maken.
    Bron: https://blog.photofeeler.com/perfect-photo/

Meer weten?

In de MA Community helpen we je om je on- en offline zichtbaarheid te vergroten. We werken met 7 stappen:

  1. Personal Branding.
  2. Optimalisatie van je profiel op LinkedIn.
  3. Storytelling.
  4. Canva (word je eigen ontwerper).
  5. Video (je ontdekt hoe je jezelf presenteert terwijl je helemaal jezelf bent voor de camera).
  6. Presentatie.
  7. SEO (door zoekwoordenoptimalisatie beter vindbaar op Google).

Ben je nieuwsgierig wat de MA Community voor jou kan betekenen? Schrijf je dan hier in of vraag alvast het gratis e-book aan. Dan houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen en de lancering van de MA Academy. En kun jij je op diverse vlakken ontwikkelen om je on- en offline zichtbaarheid te vergroten.

Over de schrijver
Community voor management supporters, VA's, ZZP'ers en kleine MKB'ers ✪ Secretariële/virtuele ondersteuning ✪ van directies en bestuurders ✪ van branche-, beroepsverenigingen ✪ en bedrijven ✪ podcastmaker
Reactie plaatsen