De trigger om als VA te gaan werken

Meer dan 20 jaar geleden kriebelde het al een paar jaar in mijn lijf. Ik wist niet zo goed wat ik ermee moest. Ik had jarenlang als directiesecretaresse gewerkt en was de laatste twee jaar actief als Human Resources Officer. In die laatste functie huurde ik regelmatig directiesecretaresses in als er een vacature was of als de dame in kwestie op vakantie ging of ziek was.
De dames leverden werk van prima kwaliteit, maar zagen vaak niet wat voor werk er allemaal lag.

Dat was voor mij de trigger om aan de slag te gaan als zzp directiesecretaresse. Ik dacht “Dat kan beter, daar ben ik goed in én ik weet zeker dat er veel werk te vinden is”. Zo gezegd, zo gedaan … ik schreef me in bij de Kamer van Koophandel en bleef mijn werkgever nog enkele maanden ondersteunen om een project af te ronden. Mijn bedrijf Management Assistance (MA) was een feit.

Pionier
Toen ik in het najaar 2001 startte waren er nog niet zoveel zzp directiesecretaresses, laat staan Virtual Assistants (VA’s). Dus sparringpartners had ik niet echt. Internet bestond nog maar zo’n jaar of vijf, dus er was nog niet zoveel online informatie beschikbaar.
In mijn omgeving vroegen ze destijds: “Wat ga je doen? Virtueel Assistent? Wat is dat? En hoe werkt dat dan?“
Vandaag de dag zijn er VA-schools en wordt de term VA veel gebruikt. Een mooie ontwikkeling.

Mooie opdrachten
In november 2021 bestaat Management Assistance 20 jaar. Reden voor een feestje. We zijn door de jaren heen gegroeid, hebben al vele jaren vaste medewerkers in dienst (onlangs vierde mijn collega Hanneke haar 10-jarig jubileum) en we werken samen met zzp-ers. We mogen uitdagende opdrachten uitvoeren en hebben veel geleerd van mooie mensen. Wie zijn dan onze opdrachtgevers? Onder andere Cosun Beet Company (voorheen: Suiker Unie) en andere grote voedingsmiddelenbedrijven, Willem II, reclame- en trainingsbureaus , beroeps-, branche- en patiëntenverenigingen.
Wat doen we daar allemaal voor? We organiseren jaarcongressen, ledendagen, familiedagen, organiseren on- en offline workshops, online events in een studio, beheren websites en helpen deze verder te optimaliseren, we voeren ledenadministraties, boeken facturen in en zorgen voor social media posts.

Van onzichtbaar naar zichtbaar
Zoals ik in mijn blog “zonder schuring geen glans” schreef, werd me tijdens een event enkele jaren geleden duidelijk, dat wij als bedrijf al die jaren niet zichtbaar zijn geweest. Op dat moment besloten we om dit met het team aan te pakken.

Als directiesecretaresse, managementassistent of VA ben je gewend achter de schermen te functioneren, je acteert bijna altijd op de achtergrond. En vaak is dat een hele comfortabele positie.
Maar wil je in the picture komen bij opdrachtgevers die bij jou passen, dan zul je jezelf meer moeten laten zien. Dat vergt andere vaardigheden en is een totaal andere tak van sport.

Eyeopener
Een reactie op één van onze posts op LinkedIn was “Dat wat jullie doen, dat doe ik al 12 jaar voor mijn klant, op marketinggebied, maar niet voor mezelf”.

Besparen van de zoektocht:
Andere vragen die we van vakgenoten krijgen, zijn:
✓ Hoe blijf ik dicht bij mezelf?
✓ Hoe maak ik goede content?
✓ Hoe presenteer ik mezelf?
✓ Wat post je dan?
✓ Hoe kan ik dat goed vormgeven?
✓ Hoe word ik beter gevonden?
✓ Is dat niet eng?

Om directiesecretaresses en VA’s de lange zoektocht naar on- en offline zichtbaarheid te besparen werken we hard aan de MA Community. In deze community bieden we online trainingen en offline workshops aan om je zichtbaarheid naar een hoger niveau te tillen.

Geef je zichtbaarheid een boost
In de online omgeving van de MA Community bieden we een aantal modules zodat jij je de volgende skills eigen kunt maken:
✓ Jouw personal branding
✓ Wat jouw persoonlijke verhaal is
✓ Hoe je LinkedIn optimaal inzet
✓ Hoe je jezelf op een manier presenteert die bij je past
✓ Hoe je video’s maakt
✓ Hoe je jouw berichten mooi vorm kunt geven (het oog wil ook wat 😉)
✓ Hoe je beter vindbaar wordt

In de besloten online omgeving van de MA-Community kun je kennis delen, elkaar inspireren en vragen stellen. Ook vind je hier checklists, tips en een kennisbank.
En we organiseren live workshops met professionele sprekers om jouw kennis naar een nog hoger niveau te tillen.

Tips om gelijk te beginnen
1. Stel een lijstje op van jouw unieke kwaliteiten en vraag feedback in jouw omgeving. Dan kun je gelijk aan de slag met jouw sterke punten.
2. Treed naar buiten en laat jezelf zien op social media. Zonder actie geen resultaat!

Wil je hier meer over weten? Download dan het gratis ebook “7-stappen naar meer zichtbaarheid”.

“Support your Success”